18 Kasım 2010 Perşembe

En Taşşaklı Kaynana

Tam Osmanlı kadınıdır annernem.
Eli okkalısından.
Yemeğin en alasını yapar,börek de baklava da üstüne tanımam.Hele o köfteler,mantılar,sarmalar.Aman Allaaaam önünde saygıyla eğiliyorum.Küçücük yaşta evlenmiş benim annernem.Minnacıkken vermişler,sokaktan çağırmışlar,oyun ne gerek koca kız oldun sen diye kocaya vermişler.Akrabadır benim büyükbabamla annernem.Biri birinin yeğeninin torunu mu ööle bişey.Dedem askerden yeni gelmiş,filinta gibi adammış.Üstelik tükanı da varmış,e daha iyisi Şam'da kayısı.Büyükbabama sorsanız annernemi dellendirecek ya,"Baktım kocamandı,iyi geldi,aldım,bileydim alır mıydım,2.tükanı alırdım bunu almasaydım",der.Yogg başlık parası falan vermemiş de annernemi sinir edecek ya ah büyükbabam ah.
Annernem küçücük yaşına rağmen kocaman bi konağa gelin gitmiş,bildiğiniz konak.Kaynanası yetmiyo gibi,kaynanasının kaynanası bile hayattaymış ve hatta kaynanasının görümceleri bile o konakta yaşıyomuş.Bildiğiniz Asmalı Konak hesabı,Ankara'nın en göbeğine gelin gitmiş.Vay arkadaş diyo insan.12-13 yaşında gelin olup bi de koca aileyi sırtlamak ne zor.
***
Annernem henüz 60'lı yaşlarında.
Ancak yıllarca çektiği sıkıntı ve karşılaştığı güçlükler ne yazık ki onu daha yaşlı gösteriyo.
Ama olsun o benim tonton annernem.
Ve o tam bi kaynana.
***
Kendimi bildim bileli annerneme bişeyleri beğendirmek zordur aslında.En favori torunu olmama rağmen,benim bile yaptığım şeysileri beğenmez annernem.Farzı misal,portakal almaya gönderir,hala elime sıkıştırdığı parayla,koca kız oldum,maaş sahabıyız,buna rağmen o annerneliğinden ödün vermez,parayı elime sıkıştırır.Portakalı alırım almasına da sulu da olsa susuzdur,tatlı da olsa ekşidir.Annernem o beğenmez.Şiş ayaklarından dolayı pazar pazar gezemediği için sinir katsayısı artan annernem bişeyi beğenmez.Olsun beğenmesin.Annernemdir o.O benim tontonumdur.
***
Ama annernemin torunu olan ben yengeme üzülürüm.Tek gelin olmasa da tek gelinmiş gibi herşeye koşturan yengem bi türlü yaranamaz annerneme.Ne yaptığı yemek yemektir ne de yaptığı temizlik temizliktir.Ağzıyla kuş tutsa yaranamaz derler ya tam da ondan işte.Oysa yıllarca kaynanasından çeken annernem,hatta kaynanasının kaynanasından çeken annernem,kaynanalığın namına yakışır elden bırakmıyo kaynanalığı.

458213459 kez annemin ya da teyzemin yeter anne ay kız yıllardır senin 1 dediğini 2 mi etti aaa bırak kendi evi,bırak o kız ööle yapıyooo yemeği aaa demesine rağmen,annernem oğluşuna kıyamadığından en afilli kaynana oluyo.Zaten bu hep bööle olmuyo mu.Kocasından,kaynanasından şikayet eden her hatun gelin alırken kendisine ve kocasına kul köle olan,her işi yapan gelin ister.Şööle ki,kocasının kendisine yardım etmediğinden,kaynanasının herşeye bi kulp taktığını savunan hanımkişisi,anne olduktan ve sonrasında kaynana olduktan sonra aynı kılıfa girerek,düzeni bozmaz.Oğlunun hanımına yardım ettiğini görünce dizlerine vura vura üzülür,gelin değil mi benim oğluşumu çalıştıyo ah anam ah bugünleri de mi görecektim diye hayıflanır.Herkese karşı ideal kaynana figürünü özenle gösterir de ah ah özünde kaynanalığı elden bırakmaz.
***
Tam Osmanlı kaynanasıdır benim tontonum.
Dırdır da etse vır vır arkasından da atsa annemin,dayımın,yengemin,benim annernemdir o canımdır canımın içidir.
Allah'ım uzun ömür versin!

*İyi insan lafın üstüne derler ya,oy tontonum!Zor yazıyom aslında,mecalim yok.

10 yorum:

  1. Anneannen pek tatlı bir insanmış :)

    YanıtlaSil
  2. @Kolalı,
    Daa yazacaktım da annernem aradı hala konuşuyoooz:D

    YanıtlaSil
  3. Benimki de çok sakin bişiydi göğüs kanseri oldu öldü ama :'(

    YanıtlaSil
  4. Bi şey sorcam dikkatimi çekti "annernem" yazıyorsun hep bi sebebi var mı acaba :)

    YanıtlaSil
  5. @duyguseli,
    oy başın saolsun:(
    Cennet köşesinde yatsın inşallah!

    @Leah,
    Anneannem uyuz oluyooo r'leri yuvarladıkça,kendi r'leri sölüüyemez de:D

    YanıtlaSil
  6. sizin nesil kadınlardan sıkıldım, o devirden hatun getirtebiliyor muyuz???!:)

    YanıtlaSil
  7. Anaaa, kaynanaya bak; yaprak dökümündeki fikretin kaynanası gibin mübaarek! :p
    Benim anneannem de hiçbir şeyi beğenmez yeaa, zor bunlara bişi beğendirmek.. :D

    YanıtlaSil
  8. @ilgiyeihtiyacımvarlan,
    ilgi gösteriim.ama sen de sarıl bana:p ne varmış la bizde.

    @Melly,
    Tam tam aynısının bi boyut küçüğü.Anam gel de sor nası zor ama olsun ben onu çok seviyom!

    YanıtlaSil
  9. :) Hepsi ayrı anı, hepsi ayrı güzel.. Özledim şimdi ben de onları ama artık yoklar.. Güzel yazı..eline sağlık. (duygulandım aq)

    YanıtlaSil
  10. @MD,
    Üzülme ama.Onlar olmasa da candalar.
    Bi de şey tişkür ederim

    YanıtlaSil

Vay Edepsiz!Ne Söyleyeceksen Söyle Hadi!